Overijsselse Wandelingen met een Verhaal

Persbericht geplaatst door Via Historia op 17-03-2011
Overijsselse Wandelingen met een Verhaal

Inhakend op de trend van actieve natuurbeleving en zelf creatief bezig zijn, organiseert het Zwolse bedrijf Via Historia cultuurwandelingen in Overijssel. Tijdens de nieuwste wandeling “Dichtend door het landschap” over landgoed ‘t Nijendal bij Olst beleven de deelnemers een performance van Deventer stadsdichter Heleen Bosma. Daarnaast gaan ze ook zelf aan de slag met het schrijven van gedichten.

Op een sportieve manier de omgeving verkennen is in. Steeds meer mensen trekken de wandelschoenen aan en gaan erop uit. Daarnaast hebben ze behoefte om kunst en cultuur te beleven en ook zelf creatief te zijn door bijvoorbeeld te schilderen of schrijven. Via Historia, een jong bedrijf gevestigd in Zwolle, combineert deze trends en organiseert wandelingen met een verhaal. Op de mooiste plekjes van Overijssel krijgen de wandelaars verhalen te horen en beleven ze cultuur op een actieve manier.

Via Historia is een initiatief van de twee ondernemers Henriët Veen en Rik Tangerman. Samen delen ze een voorliefde voor wandelen én cultuur, waarbij het laatste niet alleen over kunst gaat maar ook over lekker eten en drinken. Rik Tangerman hierover: “We vinden het heerlijk om lopend stad en land te verkennen en willen deze passie delen met onze klanten. Er is geen betere manier om te ontdekken hoe mooi Overijssel is. Het is bijvoorbeeld heel bijzonder om in het ruige landgoed ‘t Nijendal te staan, en te luisteren naar de gedichten van Heleen Bosma. Zij laat het landschap echt poëtisch tot leven komen en inspireert ons om dit zelf ook te doen.”

De volledig verzorgde wandelingen zijn bedoeld voor groepen van 10 tot 20 personen die op een sportieve en creatieve manier een dag met elkaar willen beleven. Denk aan verjaardagen of daguitjes voor leesclubs.

Momenteel zijn er drie wandelingen mogelijk:

* Dichtend door het landschap (Nijendal/Olst)
* Kunst en kastelen (Heino)
* Overijssel biologisch (Reestdal/Balkbrug)
Meer informatie vindt u op www.viahistoria.nl.