Presentatie over voeding bij sporten en bewegen

Persbericht geplaatst door BodeMedia op 01-01-1970

EMMELOORD - Wat moet je als beginnende sporter nou eigenlijk eten voor en tijdens wedstrijden? En welke voeding zorgt ervoor dat je sportieve prestaties verbeteren of juist verslechteren? Fysiotherapeut André Goes vertelt er alles over tijdens de gratis informatiebijeenkomst Voeding en Beweging die hij en van bloois sportadvies houden op dinsdag 19 juni om 20.00 uur in Spetters in Emmeloord.

‘Als je er geen energie in stopt, komt het er ook niet uit’, verzekert Goes van Vita Nova Fysiotherapie & Bewegen uit Emmeloord. Met andere woorden: goed eten en drinken kan ervoor zorgen dat een serieuze sporter net een stapje harder gaat. ‘Het kan zelfs blessures helpen voorkomen.’

Maar wat is dan gezond voor een sporter die iets verder gaat dan de gemiddelde amateur? ‘Veel mensen vinden dat lastig. Mede door alle tegenstrijdige adviezen erover en elk lijf werkt nou eenmaal anders. Toch zijn er wel wat basisdingen die iedere fanatieke sporter zou moeten weten. Leidraad is in ieder geval: maak het niet te ingewikkeld.’

Want veel sporters drinken zich suf aan sportdrankjes, eten bananen en pasta voor, tijdens en na grote duurlopen, terwijl dat helemaal niet nodig is. ‘Als je normaal gesproken gezond eet, zit dat lijf boordevol goeie energie. En dan hoef je niet veel extra’s te doen voor een wedstrijd’, legt Jacquelien van Bloois van van bloois sportadvies uit. Goes: ‘Nee, wat meer drinken is dan vaak al voldoende.’

Belangrijk is wel dat je in je dagelijks leven een gezond voedingspatroon aanhoudt. Met veel eiwitten bijvoorbeeld voor sterke spieren. ‘En het is heel goed om vier dagen voor een marathon al te beginnen met extra water drinken. Dat werkt beter dan tijdens of vlak voor het lopen, daar krijg je alleen maar last van‘, vertelt Van Bloois.

Tijdens de informatiebijeenkomst van ongeveer anderhalf uur deelt Goes meer van dit soort praktische tips. Hij legt wat uit over lichaamssamenstelling, voeding in het algemeen, voeding voor een serieuze sporter en ook gedrag. ‘Discipline is heel belangrijk. Ook in beweging en rust. Dat moet je uitbalanceren.’

Rigoureuze veranderingen zijn vaak helemaal niet nodig, benadrukken hij en Van Bloois. ‘Kleine stapjes zijn meestal voldoende. Bewustwording is dat soms ook al.’

Meer weten of aanmelden voor de informatiebijeenkomst? Dat kan via www.buitengewoonbewegen.nl. Spetters is gevestigd in de Bosbadhal in Emmeloord.