Project van zes unieke CO2-neutrale huizen in vijf Europese landen afgerond

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 28-03-2012
Project van zes unieke CO2-neutrale huizen in vijf Europese landen afgerond

Intelligent dak is kloppend hart van Maison Air et Lumière

De Meern, 28 maart 2012. In de groene oase Verrières-le-Buisson net onder Parijs opende de VELUX Groep onlangs de deuren van Maison Air et Lumière. Deze zesde en voorlopig laatste woning uit het Model Home 2020 project stelt net als de eerste vijf het comfort en de gezondheid van de bewoners centraal. Dat gebeurt onder meer door ingenieus gebruik van natuurlijk licht via het hellende dak dat onder verschillende hoeken is geplaatst. Dankzij het modulaire karakter is het ontwerp bij toekomstige projecten bovendien eenvoudig aan te passen aan individuele behoeften, wensen en veranderingen in het gezinsleven. Routes door en rond Maison Air et Lumière zijn bijvoorbeeld zorgvuldig uitgedacht om tegemoet te komen aan mensen met beperkte mobiliteit.

Eenvoudig aan te passen
Maison Air et Lumière is een vrijstaande woning die is opgebouwd uit verschillende modules, waarmeekleine of grote huizen, vrijstaande woningen of rijtjeshuizen kunnen worden gebouwd. Hierdoor kan de woning eenvoudig aangepast worden aan verschillende geografische, klimatologische, stedelijke en budgettaire omstandigheden, waarbij de principes van comfortabel wonen en goede energieprestaties overeind blijven. Deze flexibiliteit wordt nog eens versterkt door de constructie van het hellende dak. De hellingshoek kan per project worden aangepast om de gewenste hoeveelheid warmte en lichttoetreding te bereiken. Het helpt ook de woning in te delen in verschillende individuele en gezamenlijke leefruimtes.

Dak als vijfde gevel
Door te spelen met de hellingshoeken en de oriëntatie van het dak is een maximale daglichttoetreding gecreëerd en levert het dak een actieve bijdrage aan de energieprestaties van de woning. Een slimme combinatie van verschillende maten VELUX dakramen in iedere ruimte, zorgt voor een groot glasoppervlak, gelijk aan eenderde van het aantal vierkante meters woonoppervlak. Dit is twee keer zoveel als de minimale norm uit de meest recente Franse regelgeving. Eenwarmtepompdie is aangesloten opde VELUX zonnecollectoren envloerverwarming levert verwarmingen warmwater. De overige energiebehoefte wordt geleverd viain het dak geïntegreerde PV-panelen. Hierdoor produceert de woning meer energie dan hij verbruikten is de woning CO2-neutraal.

Systeem anticipeert op weersveranderingen
De woning wordt daarnaast geventileerd door een innovatief hybride-ventilatiesysteem: een combinatie van mechanische en natuurlijke ventilatie door het openen van ramen. Dit zorgt voor een behoorlijke besparing op het energieverbruik en maakt het controleren van het binnenklimaat eenvoudiger. De woning anticipeert op veranderingen in de buitentemperatuur, waardoor bewoners constant een hoog wooncomfort ervaren. In het dak en de gevels zijn dakramen en verticale ramen verwerkt die voorzien zijn van buitenzonweringen. Zowel de ramen als de zonwering kunnen automatisch geopend en gesloten worden om het effect van natuurlijke ventilatie en bescherming tegen de zonnewarmte optimaal te benutten.

Energiebesparingen
Maison Air et Lumière is op dit moment geopend voor bezoekers, voordat het een jaar lang zal worden bewoond en gemonitoord. Tijdens deze periode wordt doorlopend het energieverbruik en binnenklimaat gecontroleerd. De evaluatie biedt inzicht in de vraag of de visie van de VELUX Groep op het creëren van ideale woonomstandigheden in de praktijk kan worden toegepast. Resultaten van de eerder geteste Model Home 2020 projecten zijn veelbelovend. Alle modelwoningen laten zien hoe het mogelijk is om CO2-neutrale woningen te bouwen met de materialen die we vandaag hebben, zonder in te leveren op binnenklimaat en comfort. "Als we deze methoden kunnen toepassen in andere gebouwen, zullen we in staat zijn de CO2-uitstoot van gebouwen, die goed zijn voor bijna 40% van de totale energieconsumptie in Europa, drastisch te doen afnemen," aldus Michel Kalis, Commercieel Directeur van VELUX Nederland.

-///-

Over experiment 6: Maison Air et Lumière
Maison Air et Lumière is ontworpen door Nomade Architectes en ontwikkeld binnen een strategisch partnerschap met Cardonnel Ingénierie, E.T.H.A., Saint-Gobain, Aldes, Umicore, Somfy en Eternit. WindowMaster en Sonnenkraft leverde producten voor de woning.

Over Model Home 2020
Model Home 2020 is een experiment gestart door de VELUX Groep om een actieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie duurzamegebouwen. Het is de VELUX visie op hoe toekomstige gebouwen zowel klimaatneutraal als comfortabele en aantrekkelijke plaatsen kunnen zijn om in te wonen, door gebruik te maken van daglicht en frisse lucht. Het project is volledig in overeenstemming met de volgende generatie ontwerpprincipes van Active House (www.activehouse.info). Het doel is om een evenwicht tussen energie-efficiëntie en een optimaal binnenklimaat te realiseren met een gebouw dat zich dynamisch aanpast aan zijn omgeving en toch klimaatneutraal is.

Het project bestaat uit zes experimenten. De twee experimenten in Denemarken werden gebouwd in een partnerschap tussen de VELUX Groep en VELFAC. Ieder van de Model Home projecten wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met locale en regionale partners, leveranciers, architecten, ingenieurs en onderzoekers.

Binnen de VELUX Groep, geloven we dat één experiment beter is dan duizend meningen van deskundigen. Ieder gebouw moet een weerspiegeling zijn en beantwoorden aan de verschillende klimatologische, culturele en architectonische voorwaarden van de landen waarin ze zijn gebouwd. De gebouwen worden na voltooiing 6 tot 12 maanden geopend voor belangstellenden en vervolgens verkocht. Iedere woning wordt samen met de nieuwe bewoners gemonitoord om te beoordelen hoe de woning onder werkelijke omstandigheden presteert. De gebouwen in Denemarken werden gebouwd in 2009, de woningen in Oostenrijk en Duitsland zijn in 2010/2011 opgeleverd en die in het Verenigd Koninkrijk in 2011. Kijk voor meer informatie en een virtuele toer door de woningen op: www.velux.nl/modelhome2020.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland B.V.
Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern