Rwanda gaat voor medicijntransport met drones

Persbericht geplaatst door SanneVermeulen op 23-02-2016
Platteland Rwanda
Rwanda staat bekend als ontwikkelingsland wat ver achterop loopt met de hedendaagse techniek. Voor veel zaken geld dit natuurlijk ook zo, maar het hoeft niet in ieder geval zo te zijn. Rwanda gaat namelijk drones inzetten voor het transport van medicijnen, bloed en medische apparatuur. Deze zal vooral bedoeld zijn voor het vervoer naar de gezondheidsinstellingen op het platteland van Rwanda.

Aanleg van vliegvelden
De drones waar we het hier over hebben zijn niet de drones zoals we deze in Nederland kennen of vanzelfsprekend vinden. Deze drones zijn een aantal malen groter en lijken meer op drones zoals ze worden ingezet door het leger. Hiervoor worden nu extra luchthavens aangelegd in de afgelegen gebieden. De oorzaak hiervan is de slechte bereikbaarheid van een aantal regio's in Rwanda. De wegen zijn slecht en vaak moeilijk begaanbaar. Op dit moment worden medische hulpmiddelen en apparatuur vaak per motor bezorgt. Omdat dit zo kostbaar is, is het voordeliger om te gaan bezorgen door middel van drones. De eerste ontwerpen voor een drone luchthaven zijn inmiddels gemaakt en er is een overeenkomst gesloten met Zipline, een Amerikaans robotics bedrijf.

Smart Rwanda Master Plan
Het plan om met drones te gaan vliegen is onderdeel van het allesomvattende Smart Rwanda Master plan 2020, welke door de overheid is goedgekeurd. Dit richt zich op technoloie en Zipline was sterk onder de indruk van de visie van Rwanda. De Redline Foundation uit Zwitserland zal actief zijn als financierder van het project.

Drones voor minder serieuze zaken
Natuurlijk zijn drones ook leuk voor zaken en aangelegenheden welke een stuk minder serieus zijn. Dit gaat dan echter vooral om de kleinere drones. Een drone kopen bij Koopjedrone.nl is bijvoorbeeld speciaal voor de ontspanning. Deze drones zijn in Rwanda nog een zeldzaamheid en nog lang niet de standaard of betaalbaar voor de gemiddelde inwoner.