Samenwerken voor gezonde Flevolandse maaltijd

Persbericht geplaatst door BodeMedia op 04-10-2012

FLEVOLAND – Flevolandse restaurants en zorginstellingen willen best meer streekproducten op de menukaart zetten en daarvoor samenwerken met telers. Syntens Innovatiecentrum gaat de innovatieve ideeën, opgedaan tijdens het symposium De gezonde Flevolandse maaltijd, ondersteunen. Met als doel zorginstellingen, horeca, telers en logistieke ondernemers te laten samenwerken en innovatietrajecten te versnellen.

Het symposium vond plaats bij Woonzorg Flevoland, locatie Hanzeborg, dat in 2013 een andere menulijn wil invoeren. Met niet alleen lekkere, maar ook gezonde maaltijden. En wat is dan precies gezond? Daarop gaf de Belgische Kris Verburgh antwoord. Hij is arts en auteur van het boek De Voedselzandloper. ‘Je moet voeding en gezondheid zien in het kader van veroudering. Hart- en vaatziekten en diabetes type 2 zijn te voorkomen met gezonde voeding.’

Wie gezond wil eten doet er volgens Verburgh goed aan om veel vers geperst sap en witte thee te drinken, walnoten, groenten en curcumine (geelwortel) te eten. Aardappels en brood kunnen beter worden gemeden, net als frisdrank. ‘Elke dag een glas frisdrank geeft 43 procent meer kans op een hartaanval en dubbel zoveel kans op diabetes.’ Suiker speelt volgens Verburgh een belangrijke rol in het verouderingsproces.

Maar voeding is ook voor een groot deel cultureel bepaald en dan mogen aardappels volgens de Belgische onderzoeker minder gezond zijn, ze vinden in Nederland nog altijd gretig aftrek. Zeker onder de bewoners van de Hanzeborg.

‘Voorlopig heb ik nog zoiets van: ik moet gewoon aardappels telen’, reageerde teler Monique Smit. Zij was samen met circa dertig andere Flevolandse ondernemers ingegaan op de uitnodiging van Syntens om na te denken over innovatie binnen de branche.

De presentatie van Verburgh was tevens bedoeld om inspiratie op te doen en om op een andere manier naar de Flevolandse producten/gewassen te kijken. Valt er meer te doen dan alleen het leveren van voedingswaarden? Wat is het effect van een bepaald product?

Om meer diversiteit in het eetgedrag te krijgen, moeten ‘spannende gerechten worden bedacht die triggeren’. Dat zei Hajé de Jager van de gelijknamige restaurants. ‘Als we stap voor stap veranderen, krijgen we er ook stap voor stap lol in.’

De eerste stap is chef-koks enthousiast te maken voor de producten. Een verbinding maken tussen de menukaart en waar de ingrediënten vandaan komen. Net als met wijnkaarten het geval is.

Om de herkenbaarheid van de producten en telers te vergroten kunnen ook best moderne middelen als QR-codes op de verpakkingen, social media of narrowcasting worden ingezet. En een nog te ontwikkelen app om de vraag te clusteren, zodat er logistiek ook winst valt te behalen. Zorginstellingen, horeca, logistiek, telers en andere deelnemers spraken uiteindelijk zelfs uit te willen komen tot een coöperatie.

Het innovatieprogramma Kansen voor Flevoland, waarvan Syntens één van de uitvoeringspartners is, biedt samenwerkende ondernemers niet alleen begeleiding en contacten met andere innovatieve ondernemers, maar ook financiële ondersteuning. Kortom, een haalbare innovatieambitie in Flevoland, kan door Syntens en Kansen voor Flevoland in een versnelling raken. Geld verdienen, daar gaat het om.

Syntens lost jaarlijks 10.000 innovatievragen op. Indirect levert het enkele honderden miljoenen nieuwe en innovatieve omzet per jaar op. En concreet 10.000 nieuwe banen per jaar in het midden- en kleinbedrijf. Meer informatie? Innovatieadviseur Diane Stap is bereikbaar via diane.stap@syntens.nlof 088-4440282. Of kijk op www.syntens.nl.