Spanje toont flinke groei in e-commerce

Persbericht geplaatst door EcommerceManagers op 23-01-2014

De e-commerce sector in Spanje is aan een opmars bezig. Onderzoek van de Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones toont onder andere aan dat de Spaanse e-commercemarkt een groei heeft doorgemaakt van 15,1% in het eerste trimester van 2013, ten opzichte van het eerste trimester van 2012. Dit komt neer op een totale online omzet van 2,9 miljard euro en 43 miljoen orders.

Voor een land met bijna drie keer zoveel inwoners als Nederland is deze omzet wellicht nog niet zo indrukwekkend, maar bij een internetpenetratie van slechts 68% (versus zo´n 93% in Nederland) is duidelijk dat er veel potentie is. Niet alleen de internetpenetratie neemt snel toe, ook het consumentenvertrouwen in online aankopen en online betalen groeit. Uit onderzoek blijkt eveneens dat ruim een kwart van de totale bevolking in 2013 een online aankoop heeft gedaan: een totaal van bijna 12,5 miljoen personen die gemiddeld voor 816 euro per jaar online besteden. En onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat e-commerce in Spanje tot 2017 ongeveer 18% per jaar zal groeien waarmee ze, volgens het betreffende onderzoek, de sterkste groei vertonen van de West-Europese landen.

Kansen

Doordat de e-commerce markt in Spanje nog in opkomst is, liggen er veel kansen. De markt is nog niet zo verzadigd als in Nederland, er is nog genoeg ruimte om producten of diensten online aan te bieden, met relatief weinig concurrentie. De grote groei in online verkopen is mede te danken aan de toenemende verkoop via smartphones en tablets: 15,1% van alle online verkopen in Spanje werd in 2013 gedaan met een smartphone/tablet. In Spanje blijken mannen (56%) vaker online een product of dienst te kopen dan vrouwen (44%). De leeftijdscategorie die de meeste online aankopen doet, ligt met 58% tussen de 24 – 44 jaar en veruit de meeste aankopen (69%) worden tussen 18.00 en middernacht gedaan.

Niet alleen de e-commerce sector biedt vele kansen, maar de gehele Spaanse economie krabbelt na een jarenlange recessie langzaam weer omhoog. Het BBP van Spanje is in het vierde kwartaal van 2013 met 0,3% toegenomen. In een onderzoek van de ING wordt voorspeld dat het BBP ook in 2014 zal stijgen.

Al met al blijkt dat Spanje een land is met uitstekende online kansen en mogelijkheden. Nederlandse webwinkeliers hoeven zich bij internationalisatie dus niet langer meer alleen op een buurland als België of Duitsland te focussen. Integendeel, wie nu de sprong naar Spanje waagt, heeft veel kans op succes.

Auteur: Maaike Aans

Maaike Aans is een online marketing stagiaire bij EcommerceManagersin Barcelona, een Nederlands-Spaans adviesbedrijf dat hulp biedt bij het opzetten en/of laten groeien van Nederlandse webwinkels in Spanje. Maaike werkt momenteel aan een afstudeeronderzoek naar de online kansen en bedreigingen in Spanje.

Voor de redactie:

Wilt u meer informatie ontvangen? Neemt u gerust contact met ons op. Telefoon (038) 77 39 995, contact@ecommercemanagers.com.

deel deze pagina: