Starterswoning vaak te groot en luxe

Persbericht geplaatst door RobertSpoelstra op 07-09-2012

Starters moeten genoegen nemen met kleinere woningen van een slechtere kwaliteit. Dat opmerkelijke voorstel komt van de club van Jonge Gemeenteraadsleden.

Financiering starterswoningen

Volgens de jonge volksvertegenwoordigers is dit een goede manier om jongeren aan een koopwoning te helpen. De club presenteerde het pleidooi aan de nieuwe Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur. "Je ziet dat het voor starters steeds moeilijker is om bij de bank financiering te krijgen voor grotere starterswoningen. Je zou dus ook genoegen moeten nemen met een kleinere woning, zodat die beter bereikbaar is voor de starter", vertelt Dees Melsen, een van de jonge gemeenteraadsleden.

Na-kakelen

"Dus geen grote traditionele starterswoningen, maar kleinere appartementen", schetst Melsen. Op die manier kunnen starters ook daadwerkelijk een start maken, legt hij uit. Het formaat hoeft echter niet ten koste te gaan van het leefgenot. Eenvoudiger hoeft niet per definitie minder te zijn. Men kan het beste besparen op luxe, maar wel kwalitatieve producten blijven gebruiken zoals hr ++ glas en kunststof kozijnen. Dit zorgt voor een goede isolatie, waardoor de woonlasten uiteindelijk lager zullen zijn. "Ik vind het leuk dat er met een nieuwe invalshoek naar de woningmarkt wordt gekeken", reageert Henry Meijdam voor de microfoon van BNR-verslaggever Jeroen Stans. Meijdam, voorzitter van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur gaat verder: "Het aantal adviezen 'dat zich allemaal na-kakelt' is heel erg groot. De jonge raadsleden zijn erin geslaagd eens een nieuw perspectief te schetsen."

Kwaliteitsniveau

Kijk niet alleen naar kwesties als de hypotheekrente, maar zoek het ook in de manier waarop woningen worden gerealiseerd, vat Meijdam het samen. Hij vraagt zich hardop af: "Moet het allemaal op de manier en op het kwaliteitsniveau zoals we traditioneel gewend zijn? Of moeten we accepteren dat er een categorie mensen is die erg graag zelfstandig wil gaan wonen en die in deze tijden accepteert dat de kwaliteit even wat minder is?

Degelijke woning

Belangrijk is dat mensen graag zelfstandigheid willen hebben, vindt Dees Melsen, raadslid in het Brabantse Oosterhout. "Je moet je niet voorstellen dat het een krot is ofzo. Het is gewoon een woning die wat kleiner is, maar wel is voorzien van alle gemakken en goede isolatie door hoogwaardige producten als glas en kozijnen. We zorgen er ook voor dat die woning niet te ver uitgebreid kan worden, zodat mensen een start maken, de woning vervolgens doorverkopen en door kunnen stromen. Het is dus gewoon het mogelijk maken van een start."