Stichting Bergh in het Zadel haalt € 550.000,- op voor KWF

Persbericht geplaatst door Stichting Bergh in het Zadel op 20-05-2011
Stichting Bergh in het Zadel haalt € 550.000,- op voor KWF
BEEK/’S-HEERENBERG - Voor de komende Oranjetocht van Bergh in het Zadel is al ruim 550.000 euro opgehaald. Dat is, twee weken voor de start, al meer dan tijdens de laatste fietstocht in 2007. ,,En er zitten nog behoorlijke bedragen in de pijplijn’’, beloofde voorzitter Theo Mijnen zaterdag tijdens de officiële aftrap in zaal ‘t Heuveltje in Beek.

,,Maar we moeten ook over de zes ton heen om voor de KWF Kankerbestrijding het onderzoeksproject van dit jaar te kunnen financieren.’’ Het geld dat voor, tijdens en na de zevende fietstocht wordt opgehaald, gaat naar het project ‘Pijnsein bij kanker’. ,,Het onderzoek is gericht op een optimale pijnbestrijding bij patiënten met kanker of restpijn na kanker’’, vertelt professor Kris Vissers, leider van het onderzoeksteam en als hoogleraar palliatieve pijnbestrijding verbonden aan het UMC St. Radboud in Nijmegen.
Het project wordt uitgevoerd in alle regionale ziekenhuizen, van Winterswijk tot Apeldoorn en Arnhem. ,,Het is voor het eerst dat een dergelijk onderzoek in een bepaalde regio plaatsvindt’’, zegt Vissers. ,,Jullie zijn daarin koploper. Bovendien komen wij hiermee uit onze ivoren toren. Wij leren de huisartsen en verpleegkundigen op locatie hoe pijn bij kanker moet worden bestreden. Daarbij is de bewustwording ook heel belangrijk. Er wordt in Nederland heel veel onderzoek gedaan, maar de resultaten moeten ook bij de burger terechtkomen. Ons onderzoek is er dan ook niet alleen op gericht dat de dokter er actief naar vraagt en de pijn behandelt, maar dat tevens de patiënt durf te praten over zijn pijn.’’
Dr. Yvonne Engels, coördinator van het onderzoek, haalt daarbij een extreem voorbeeld aan van een man bij wie twintig jaar geleden prostaatkanker werd geconstateerd met uitzaaiingen in het hele lichaam. ,,Maar hij genas en twintig jaar later zat hij daar nog, uiterlijk heel vitaal. Hij vertelde echter dat hij een paar jaar na zijn genezing zoveel pijn in zijn handen en voeten kreeg, dat hij uiteindelijk opnieuw moest leren lopen en schrijven. Dat was, met de juiste diagnose en behandeling, wellicht helemaal niet nodig geweest.’’
Engels vertelde dit verhaal zaterdag na afloop van de laatste gezamenlijke training in haar eigen nieuwe wieleroutfit van Bergh in het Zadel. Ze rijdt van 28 mei tot en met 5 juni namelijk ook zelf mee in de Oranjetocht van 1200 kilometer door Duitsland. ,,Ik fiets zelf bij een vrouwen wielervereniging in Nijmegen’’, zegt ze. ,,Maar ik denk ook dat het extra motiverend werkt voor de andere renners dat ik als onderzoekster zelf mee rijd. En met hulp van collega’s, vrienden en familie heb ik toch ook al 2300 euro aan sponsorgeld opgehaald.’’