Stichting Living Daylights organiseert Active House excursie

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 23-04-2012
Stichting Living Daylights organiseert Active House excursie

De Meern, 23 april 2012. Wat is nu écht de meerwaarde van daglicht en natuurlijke ventilatie voor duurzame, leefbare gebouwen? Omdat niets zo verhelderend werkt als de eigen beleving, organiseert Stichting Living Daylights in samenwerking met VELUX Nederland op 5 en 6 juni 2012 een compacte 2-daagse excursiereis naar inspirerende, duurzame, leefbare en daglichttoetredende gebouwen in en rond Parijs.

Zo wordt onder andere een bezoek gebracht aan een hoogstandje van de klassieke Parijse architectuurVilla Savoye van architect Le Corbusier een voorbeeld van een Active House uit de jaren ’20. Maar ook aan een recent opgeleverd renovatieproject namelijk Palais de Tokyo van de Franse architecten Lacaton & Vassal. Toonbeeld van hoe een bestaand gebouw met daglicht een compleet nieuwe bestemming kan krijgen. Lacaton & Vassal, vorig jaar nog de winnaars van de Daylight and Building Component Award,laten in hun ontwerpen zien hoe de kwaliteit van daglicht, het energieverbruik en de low budget economie in een humanistische en esthetisch overtuigende wijze in balans zijn.

Renovatie en nieuwbouw
Tijdens de excursie worden twee projecten van Jakob+MacFarlane Architects aangedaan:Cite de la mode et du design en Herold Apartments. En wordt een kijkje genomen bij het recentelijk vernieuwde ’Institut de monde Arabe van Jean Nouvell. De tweede dag bezoeken we ook de pas opgeleverde Active House modelwoning Maison Air et Lumiére. Dit zesde Active House uit het Model Home 2020 project van de VELUX Groep. laat zien hoe het mogelijk is om CO2-neutrale woningen te bouwen, zonder in te leveren op binnenklimaat en comfort.Het architectonische samenspel van het dak, twee keer zoveel glasoppervlak als de minimale norm, zonnecollectoren en PV-panelen zorgen ervoor dat de woning een positieve energiebalans heeft.

Natuurlijk worden de twee dagen ten volle benut en worden er tussenstops gehouden bij inspirerende projecten zoals Flower Tower van Edouard Francois, de Bibliotheque National de France van Dominique Perrault, Musee de quai van Jean Nouvelleende Citroën Showroom van Manuelle Gautrand. Kortom een compacte excursie met veel verschillende invalshoeken.

Kennis en netwerken
De excursie is vooral interessant voor architecten, adviseurs, beleidsmakers en overige brancheprofessionals in ontwerp, duurzaamheid, glas en daglicht. Een mix aan disciplines draagt bij aan een caleidoscopische vergroting van kennis én netwerk.

De excursie vindt plaats op dinsdag en woensdag 5 & 6 juni 2012. Inschrijven kan via de website www.livingdaylights.nl.

Voor meer informatie over deze excursie kunt u terecht bij:

Stichting Living Daylights

Lotte de Jong