Te weinig stages in de bouw

Persbericht geplaatst door RobertSpoelstra op 15-09-2012

Het vorig jaar gestarte opleidingscentrum voor de bouwwereld Bouwacademie Apeldoorn is een actie begonnen om meer stageplaatsen voor bouwleerlingen te realiseren. "We hebben dit schooljaar minder leerlingen kunnen aannemen dan we zouden willen," zegt manager Martien van Reen. "We kregen vijftig aanmeldingen, maar we konden 27 mensen aannemen omdat er te weinig stageplaatsen zijn. Zeventien leerling-bouwvakkers hebben een stageplaats, de andere tien werken op onze academie aan de Sleutelbloemstraat."

Erkend leerbedrijf

"Het gebrek aan stageplaatsen komt door de recessie en de stagnerende bouw. Deze tendens is zichtbaar in nagenoeg alle branches in de bouw. Ook leerlingen die bijvoorbeeld loodgieter of elektricien willen worden hebben moeite om een stageplaats te vinden. Daarom gaan we werven. We hebben erkende bedrijven nodig die leerlingen het vak kunnen leren. We zien steeds meer zzp'ers die de grote bouwers beconcurreren. We gaan pleiten bij particulieren en instanties als de gemeente Apeldoorn en woningcorporaties om erkende bouwbedrijven in de arm te nemen, die leerlingen opleiden. We blijven goed opgeleide bouwvakkers nodig hebben. Ook willen we bouwbedrijven overhalen een erkend leerbedrijf te worden."

Werven van bedrijven

De actie van BouwStarters heet ThumbsUp!, verwijzend naar de omhoog stekende duim op Facebook. De mensen van BouwStarters gaan komende week onder meer flyeren in de Hoofdstraat en op bezoek bij bouwbedrijven, zodat een toekomstig timmerman of bouwvakker ervaring op kan doen. Een belangrijk onderdeel van de opleiding.