VELUX Groep verminderd CO2-uitstoot niet alleen op 11-11-11

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 11-11-2011
VELUX Groep verminderd CO2-uitstoot niet alleen op 11-11-11

De Meern, 11 november 2011. De derde landelijke Dag van de Duurzaamheid wordt dit jaar op vrijdag 11 november gevierd. De VELUX Groep werkt niet alleen op deze dag doelbewust aan haar milieubeleid. Eén van de doelstellingen voor de komende jaren is een reductie van de totale CO2-uitstoot van de VELUX Groep van 20% in 2012 en 50% in 2020ten opzichte van 2007.

"We hebben hoge ambities voor onze klimaatstrategie. Daarom hebben we ruim 53 miljoen euro gereserveerd om deze belangrijke vermindering te realiseren. Het geld wordt gebruikt voor verschillende verbeteringen aan apparatuur in onze fabrieken," zegt Michel Sombroek, Algemeen Directeur van VELUX Nederland. In 2010 heeft de VELUX Groep ruim 4 miljoen euro geïnvesteerd in de verbetering van het productieproces, waarbij het afgelopen jaar nog eens 4,8 miljoen is geïnvesteerd.

Veel fabrieken hebben hun machines die houtsnippers uit het productieproces halen verbeterd en nieuwe verbrandingsketels geïnstalleerd om zo het maximale uit afvalhout te halen. Deze ketels voorzien in ongeveer 85% van de verwarming die een fabriek nodig heeft. Dit betekent een aanzienlijke vermindering van de gastoevoer wat een groot aandeel heeft in het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Een nieuwe maatregel binnen de VELUX Groep is de invoering van energiemanagement wat voornamelijk draait om een verandering in kennis en gedrag. Zoals het uitschakelen van machines en kunstlicht wanneer iemand pauze heeft en het alleen aandoen van de airconditioning wanneer dat nodig is. De introductie van energiemanagement zal naar verwachting alleen al 2.500 ton CO2 besparen.

Strenge winter
In 2010 steeg de CO2-uitstoot van de fabrieken en verkoopmaatschappijen onlangs alle verbeteringen met 13% ten opzichte van 2009 tot 109.700 ton. De belangrijkste oorzaak van deze stijging was de lange, harde winter die een verhoging van de energie voor verwarming noodzakelijk maakte. Vooral in de droogzalen, waar het hout wordt opgeslagen om uit te drogen alvorens te worden verwerkt tot kozijnen. "Hoewel de resultaten enigszins teleurstellend voor ons zijn, hebben we er nog steeds alle vertrouwen in dat wij de door ons gestelde doelstelling zullen bereiken. Alle maatregelen die in de loop van 2010 en 2011 zijn doorgevoerd, zien we pas het komende jaar in CO2 besparingen terug,” aldus Sombroek.

-///-

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Naast een ruim aanbod van dakramen en daglichtsystemen voor hellende daken biedt het VELUX productprogramma oplossingen voor platte daken. Het assortiment van de Groep bestaat bovendien uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare intelligente producten, producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren. VELUX Technology levert tevens originele VELUX onderdelen aan onze partners werkzaam op het gebied van raamdecoratie voor dakramen.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die bij een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. In zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat. De opgebouwde kennis uit het project wordt vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep bezit productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal

Tel: 030-6.629.679