VELUX introduceert elektrische buitenzonwering op zonne-energie voor lichtkoepels

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 01-02-2013

De Meern, 1 februari 2013. Speciaal voor de VELUX lichtkoepel introduceert de VELUX Groep een elektrische buitenzonwering op zonne-energie.De buitenzonwering zorgt ervoor dat de warmte in ruimtes onder het platte dak aanzienlijk wordt vermindert. VELUX lichtkoepels hebben een glaselement met HR++ veiligheidsbeglazing direct onder de lichtkoepel. De VELUX buitenzonwering past perfect tussen het glaselement en de koepel in. De zonnestralen komen dus wel via de koepel naar binnen, maar worden door de buitenzonwering voor 88% tegengehouden. Door de combinatie van een elektrische buitenwering op zonne-energie in de zomer, het efficiënte gebruik van passieve zonne-energie in de winter en natuurlijke ventilatie, kan energie wordt bespaard en een uitgebalanceerd binnenklimaat worden gecreëerd.

De VELUX buitenzonwering op zonne-energie beschermt de ruimte onder het platte dak tegen de warmte van de zon en zorgt in combinatie met de ventilatiemogelijkheid van de lichtkoepel voor een comfortabel binnenklimaat. De buitenzonwering verlaagt de g-waarde van de lichtkoepel tot ongeveer 0,12, wat energie bespaart. Daarnaast zorgt de buitenzonwering in de ruimte voor ‘zacht’ en sfeervol daglicht enprivacy.

Duurzaam design
De stroomvoorziening van de buitenzonwering wordt geregeld door een geïntegreerde accu die wordt opgeladen door een zonnepaneel. De accu heeft een energiebuffer voor gebruik in perioden met minder daglicht. Wanneer de accu volledig is opgeladen kan de buitenzonwering 360 keer commando’s uitvoeren. HetWit Design uiterlijk van de buitenzonwering is een discreet en geïntegreerd ontwerp, waardoor de lichtkoepel en buitenzonwering één geheel vormen. Naast dewit gelakte aluminium lijsten is ook het screendoek wit van kleur. De buitenzonwering op zonne-energie is draadloos en daardoor eenvoudig van buitenaf op het glaselement te monteren.

Radiografisch bedienbaar en energiebesparend
De buitenzonwering op zonne-energie is voorzien van io-homecontrol®technologie en kanmet een afstandsbediening radiografisch worden bediend vanaf iedere plek in het gebouw. De buitenzonwering kan worden gecombineerd met een elektrisch plissé gordijn aan de binnenzijde van de lichtkoepel. Zowel de lichtkoepel, de buitenzonwering als het plissé gordijn kan vervolgens met één io-homecontrol®afstandsbediening worden bediend. Wanneer de ventilerende lichtkoepel open staat, sluit deze zich door de regensensor automatisch weer bij de eerste regendruppels.

DeVELUX buitenzonweringen op zonne-energie zijn verkrijgbaar voor acht verschillende maten VELUX lichtkoepels. De buitenzonweringen worden geleverd met een CE markering en 3 jaar fabrieksgarantie en worden officieel geïntroduceerdtijdens de Internationale BouwBeurs 2013, van 4 tot 9 februari in de Jaarbeurs te Utrecht. VELUX Nederland is daar te vinden op stand 01.D118.

-///-

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én wooncomfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over de nieuwe generatie dakramen of de VELUX evenementen kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons op twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl