VELUX lichtkoepels behalen als eerste KOMO certificaat

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 21-02-2013
VELUX lichtkoepels behalen als eerste KOMO certificaat

De Meern, 21 februari 2013. Als eerste lichtkoepel op de Nederlandse markt heeft de VELUX lichtkoepel het KOMO certificaat behaald. De VELUX lichtkoepels zijn geïntroduceerd in 2008 en dienden direct als de nieuwe standaard; een goed ontworpen, zeer functionele en energie-efficiënte lichtkoepel van gerenommeerde VELUX kwaliteit, die meer gebouwen een goed binnenklimaat bezorgt.

In 2004 heeft de VELUX Groep besloten om de markt voor lichtkoepels te betreden. Op dat moment werd de lichtkoepelmarkt al enige jaren verweten dat zij geen lichtkoepels konden leveren die voldeden aan het BouwBesluit.De VELUX Groep is die uitdaging aangegaan en ontwierp een kwaliteitsproduct waarmee ze in 2008 de markt betraden. Het doel dat de VELUX Groep zichzelf had gesteld was dat de lichtkoepel energie-efficiënt en van dezelfde hoge kwaliteit moest zijn als de VELUX dakramen.

Beoordelingsrichtlijn voor lichtkoepels
“Omdat afnemers behoefte hebben aan zekerheid over de kwaliteit van geleverde producten vonden we het vreemd dat er voor lichtkoepels nog geen KOMO-attest bestond. Daarom hebben we in 2009 zelf het initiatief genomen om hiervoor een Beoordelingsrichtlijn te ontwikkelen. Eind vorig jaar was de BRL 0105 voor lichtkoepels, daklichten en lichtstraten eindelijk een feit. De volgende stap was het krijgen van het eerste officiële KOMO-attest voor lichtkoepels, dat we tijdens de BouwBeurs in concept van SKG hebben ontvangen,” vertelt Michel Kalis, commercieel directeur van VELUX Nederland.

Daglicht en frisse lucht essentieel
Daglicht en frisse lucht zijn essentieel voor ons welzijn, maar we brengen 90% van onze tijd binnenshuis door. “Kinderen op kinderdagverblijven en scholen, kantoorpersoneel en patiënten in ziekenhuizen hebben juist extra behoefte hebben aan daglicht en frisse lucht, terwijl deze gebouwen vaak lange gangen hebben die geen toegang bieden tot verse lucht of direct daglicht. De taak die voor ons ligt is, om in nog duidelijkere bewoordingen aan de bouwindustrie uit te leggen hoe belangrijk het is om lichtkoepels in het ontwerp mee te nemen als ze nieuwe scholen en kantoorgebouwen ontwerpen en bestaande moderniseren", vertelt Kalis.

VELUX ontwikkelde de nieuwe standaard
Het ontwerpconcept van de standaard VELUX lichtkoepel heeft een hoge isolatiewaarde door de keuze van materialen en de constructie, een hybride opbouw met aan de binnenzijde een glaselementvan hoogrendementsbeglazingen aan de buitenzijde een polycarbonaat of acrylaat koepel. Hierdoor heeft de VELUX lichtkoepel een hogere energie-efficiëntie en regengeluidreductie dan de meeste andere producten op de markt. Daarnaast kwamen zowel de vaste als elektrisch bedienbare VELUX lichtkoepels als eerste lichtkoepels in aanmerking voor het Politiekeurmerk Veilig Wonen®.

De lichtkoepel is verkrijgbaar in verschillende maten en typen. Er is een te openen model met verborgen motor, aangedreven door een intelligent besturingssysteem. Daarmee kunnen ruimtes met een afstandsbediening worden geventileerd om frisse lucht binnen te laten en een beter binnenklimaat te genereren. Voor hotels, ziekenhuizen, kantoorgebouwen en residentiële gebouwen is het belangrijk om mogelijkheden voor rookventilatie te hebben en ook dat is eenvoudig te regelen met een lichtkoepel. De VELUX rookventilatie lichtkoepel heeft goede isolatie-eigenschappen en een verborgen motor die de koepel omhoog duwt om de rook naar buiten te laten en frisse lucht en zuurstof binnen te laten.

Over de VELUX Groep

De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én wooncomfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

-///-

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR
Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935
claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons op twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl