VELUX modulaire lichtstraten geïntroduceerd op BouwBeurs

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 11-12-2012
VELUX modulaire lichtstraten geïntroduceerd op BouwBeurs

De Meern, 11 december 2012. Tijdens de Internationale BouwBeurs in Utrecht introduceert de VELUX Groep de VELUX modulaire lichtstraten. De modulaire lichtstraten zullen de manier waarop lichtstraten worden toegepast veranderen. Het wordt nu eenvoudiger om frisse lucht en daglicht toe te laten in commerciële en openbare gebouwen, met behoud van een hoge energieprestatie.

Al meer dan 70 jaar is de VELUX Groep wereldwijd toonaangevend als expert in het verzorgen van daglicht en natuurlijke ventilatie door het dak van particuliere woningen. Met de introductie van de nieuwe VELUX modulaire lichtraten brengt de VELUX Groep de principes van een goed binnenklimaat naar commerciële en openbare gebouwen zoals kantoren, scholen, verpleeghuizen en winkelcentra. De VELUX modulaire lichtstraten zijn ontworpen in samenwerking met het internationaal gerenommeerde architectenbureau Foster + Partners. Het resultaat is een nieuwe kijk op commerciële lichtstraten; een slank en elegant ontwerp met een unieke modulariteit en een hoge energieprestatie, dat breekt met de traditie van op maat gemaakte oplossingen.

Modulariteit en volledige integratie minimaliseren onzekerheden
De nieuwe VELUX modulaire lichtstraten zijn een modulair en volledig geïntegreerd lichtstraatsysteem compleet met profielen, afwerking, glaselementen, binnenzonwering en elektrische bedieningssystemen. Bovendien zijn de profielen van de VELUX modulaire lichtstraten vervaardigd van een speciaal energie-efficiënt gepultrudeerd glasvezelcomposietmateriaal wat zorgt voor uitstekende U-waarden. In tegenstelling tot de dakramen zijn de modulaire lichtstraten zelfdragend en moeten ze geïnstalleerd worden op een subconstructie in het dak. Dat verklaart waarom ze het meest geschikt zijn voor platte daken en daken met een flauwe hellingshoek.

“Vandaag de dag wordt de markt gedomineerd door op maat gemaakte producten van verschillende leveranciers. Dit nieuwe systeem biedt een standaard oplossing, maar is nog steeds flexibel om mee te werken. Het is samengesteld uit geprefabriceerde componenten die klaar zijn om op locatie afgemonteerd te worden. Dit minimaliseert de onzekerheden die zich kunnen voordoen bij lichtstraten die op het dak moeten worden samengesteld uit componenten van verschillende leveranciers”, aldus Michel Sombroek, Algemeen Directeur van VELUX Nederland.

De modulariteit biedt ook het voordeel van gestandaardiseerde productie, wat kwalitatief hoogwaardige producten garandeert. Bovendien worden de VELUX modulaire lichtstraten in de fabrieken getest als een compleet systeem. Sombroek: ”We hebben een oplossing gecreëerd die een snellere montage mogelijk maakt in volledige overeenstemming met uit te voeren specificaties, veiligheid en uniformiteit.”

Beter binnenklimaat en energiebalans
Dankzij de energiezuinige glaselementen en profielen gemaakt van een hoogwaardig composiet zijn de VELUX modulaire lichtstraten één van de meest energie-efficiënte systemen op de markt. "Het speciale composietmateriaal bestaat uit 80% polyester en 20% polyurethaan. Het is vier keer sterker dan hout en heeft isolerende eigenschappen die 700 keer hoger zijn dan aluminium", vertelt Sombroek.

Een unieke eigenschap van de VELUX modulaire lichtstraten is dat de motor van de elektrische aandrijving verborgen zit in de profielen van de lichtstraat. Hierdoor hebben alle modules hetzelfde strakke aanzicht of ze nou wel of niet te openen zijn. De automatische bediening van zowel de zonwering als het openen/sluiten van de VELUX modulaire lichtstraten vermindert de noodzaak voor mechanische ventilatie. De producten kunnen worden bestuurd door een stand-alone bedieningsunit of kunnen geïntegreerd worden in het gebouwbeheersysteem, want ze zijn verenigbaar met KNX en de meest voorkomende protocollen in de markt.

De VELUX modulaire lichtstraten worden geleverd in een aantal standaardformaten en zijn in te zetten als lessenaarsconstructiemet te openen modules van 2,4 meter, maar ook te schakelen tot een zadeldakopstelling of atriumdak. Daarnaast kenmerkt het systeem zich door het ruime toepassingsbereik, waaronder een minimale hellingshoek van slechts 5 graden.

De VELUX modulaire lichtstraten worden officieel op de Nederlandse markt geïntroduceerdtijdens de Internationale BouwBeurs 2013, van 4 tot 9 februari in de Jaarbeurs te Utrecht. VELUX Nederland is daar te vinden op stand 01.D118.

Meer informatie op www.velux.nl/modulairelichtstraten

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én wooncomfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over de nieuwe generatie dakramen of de VELUX evenementen kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons op twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl