VELUX Nederland Forest Stewardship Council (FSC) gecertificeerd

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 19-03-2012
VELUX Nederland Forest Stewardship Council (FSC) gecertificeerd

De Meern, 19 maart 2012.VELUX Nederland is vanaf nu gecertificeerd door de onafhankelijke non-profit organisatie Forest Stewardship Council® (FSC®). Het FSC logo verzekert dat al het hout gebruikt voor de grenenhouten VELUX dakramen uit verantwoord bos afkomstig is. Hiervoor stelt FSC een aantal principes en criteria op het gebied van zorg voor het milieu, sociaal bewustzijn en economische draagkracht. Met het FSC certificaat toont de VELUX Groep dat zij niet alleen het creëren van een duurzaam leefklimaat in huis belangrijk vindt, maar ook als organisatie duurzaamheid voorop heeft staan.

Het Forest Stewardship Coucil® (FSC®) is een internationale non-profit organisatie die duurzaam en verantwoordelijk bosbeheer garandeert. De FSC certificering staat garant voor verantwoord bosbeheer dat voldoet aan een aantal principes en criteria op het gebied van zorg voor het milieu, sociaal bewustzijn en economische draagkracht. Iedereen die verantwoordelijk is voor de houtkap moet onder andere de rechten van werknemers en de inheemse bewoners respecteren, aan de lokale wetgeving voldoen en meewerken aan de instandhouding van de natuurlijke bossen. Vanaf nu worden alle grenenhouten VELUX dakramen in Nederland dan ook geleverd met een FSC gecertificeerd label.

Door een strenge controle op de gehele productieketen, van oogst tot eindproduct, is de koper van een product met FSC keurmerk verzekerd dat het toegepaste hout een verantwoord beheerde afkomst heeft. De vele FSC locaties die de VELUX Groep heeft binnen de Chain-of-Custody certificering, garandeert een volledige traceerbaarheid van het hout van het bos waarin het hout gekapt is, naar het magazijn van VELUX Nederland.De documentatie omvat alle opeenvolgende fasen van de verwerking, transformatie, productie en distributie, waardoor de gehele productieketen transparant is en open voor inspectie.Ieder onderdeel van de keten wordt minstens één keer per jaar door een onafhankelijke certificeerder gecontroleerd. Wanneer niet aan de eisen wordt voldaan, wordt het certificaat direct ingetrokken.

Alleen hout uit duurzaam beheerde bossen
Vanaf 2004 zijn de verschillende fabrieken van de VELUX Groep al FSC of PEFC gecertificeerd. Naast de grenenhouten dakramen met FSC gecertificeerd label, blijft VELUX Nederland haar onderhoudsarme dakramen met grenenhouten kern, leveren met PEFC gecertificeerd label. Hierdoor zijn kopers en gebruikers van VELUX dakramen er altijd zeker van dat al het door VELUX toegepaste hout uit duurzaam beheerde bossen afkomstig is. The Programme for the Endorsement of Forest Certification™ (PEFC™) garandeert dat het bos, waaruit houtproducten afkomstig zijn, wordt beheerd op een manier waarbij economische, ecologische en sociale aspecten met elkaar in evenwicht zijn.

-///-

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Meer informatie: www.fsc.nl of www.pefcnederland.nl.

Voor meer informatie over de VELUX Groep kunt u contact opnemen met:
VELUX Nederland B.V.
Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern