VELUX raamdecoratie en zonwering voldoet aan nieuwe norm

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 25-09-2014
VELUX raamdecoratie en zonwering voldoet aan nieuwe norm

Kinderen zijn nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Dit maakt hen echter ook kwetsbaar. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste ongelukken binnenshuis gebeuren. Om raamdecoratie nu nog veiliger te maken is de Europese productnorm binnenzonwering (EN13120) aangescherpt. Hoewel de norm in Nederland pas deze maand officieel van kracht is gegaan, zijn de raamdecoratieproducten van VELUX Nederland hier al jaren op voorbereid. De innovatieve bedieningssystemen zorgen voor optimaal bedieningsgemak en zijn veilig voor kinderen.

Loshangende koorden van raambekleding kunnen een gevaar vormen voor jonge kinderen die hierin verstrengeld kunnen raken. De aangepaste productnorm vraagt om maatregelen om koorden van raambekleding aan te passen. De raamdecoratie van de VELUX Groep is hier al jaren op voorbereid. “Voor ons staat wooncomfort voor een hoge leefbaarheid van een woning. Het creëren van een veilige omgeving voor kinderen hoort hier ook bij. Bij de handbediende jaloezieën is het koord al in 2008 vervangen door een schuifbediening op de zijgeleider. Met de komst van de nieuwe generatie VELUX dakramen twee jaar geleden is ook de laatste koordbediening, die van de buitenzonwering, uit ons assortiment verdwenen”, aldus Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland.

Innovatieve automatische bediening

VELUX dakramen en bijpassende raamdecoratie en zonwering worden in principe bediend via de handgrepen. “Wanneer dakramen niet met de hand bereikbaar zijn, is het mogelijk om zowel de ramen als de raamdecoratie elektrisch aan te sturen. Vanuit het hele huis zijn de producten dan te bedienen met de VELUX INTEGRA bedieningstablet. De bedieningstablet is eenvoudig te bedienen via pictogrammen op het touch-screen en kan zelfs zo worden ingesteld dat de raamdecoratie ‘s ochtends automatisch omhoog gaat, waarmee de raamdecoratie ook nog dienst kan doen als natuurlijke wekker,” vertelt Sombroek.

Hoog niveau van veiligheid

Ook Romazo, de branchevereniging van gecertificeerde zonwering- en rolluikenleveranciers ondersteunt de aanscherping van de norm. “Fabrikanten en leveranciers van binnenzonwering en raamdecoratie leveren producten die voldoen aan een hoog niveau van veiligheid. De nieuwe norm zorgt voor een nog grotere veiligheid, vooral voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 42 maanden.” Voor meer informatie heeft Romazo een speciale folder ontwikkeld. Download deze gratis via http://www.romazo.nl/articles/details/24.

Over VELUX Nederland

De VELUX Groep zorgt al meer dan 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak. Het productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonweringen, rolluiken en op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie. Door te zorgen voor daglicht en frisse lucht kunnen deze producten tevens een bijdrage leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met de bouw van modelwoningenheeft de VELUX Groep concreet aangetoond dat gebouwen energieneutraal kunnen zijn én een hoog wooncomfort en een goed binnenklimaat kunnen hebben, waarbij maximaal gebruik is gemaakt van de zon als duurzame energiebron.

De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935