Vergunningsvrije dakkapel zorgt voor leefbare zolder

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 16-05-2013
Vergunningsvrije dakkapel zorgt voor leefbare zolder

De Meern, 16 mei 2013.Uit onderzoek van Woonkennis blijkt dat 77% van de huishoudens behoefte heeft aan meer daglicht op zolder. Ze zouden er dan ook meer tijd doorbrengen. Om bij een zolderverbouwing te zorgen voor meer daglicht kiest vier op de tien consumenten voor het plaatsen van een traditionele dakkapel of een dakraam. Nu is er nog een alternatief, een dakkapeloplossing met VELUX dakramen die in de meeste gevallen vergunningsvrij is. Ook aan de voorzijde van de woning.

De donkere, koude rommelzolder van Hessel en Marcia is onlangs omgetoverd tot een binnenspeelparadijs. De vergunningsvrije dakkapelopgebouwd uit VELUX dakramen die is toegepast, zorgt voor meer ruimte onder het schuine dak, zonder dat hiervoor een vergunning nodig is. De dakkapel heeft een opstand waarmee de standaard dakramen uit het dak worden getild. Hierdoor ontstaat meer loopruimte. Omdat de ramen iets hellend in het dak liggen, zorgt dit tevens voor meer daglichttoetreding dan bij een traditionele dakkapel.

Alternatieven voor een traditionele dakkapel
Een andere mogelijkheid is een vergunningsvrije dakserre. Dankzij de zowel horizontaal als verticaal geplaatste VELUX dakramen geeft de dakserre een geweldig uitzicht, valt er nog meer daglicht de ruimte binnen en kan optimaal worden geventileerd. Omdat het hoogste punt niet meer dan 60 centimeter uit het dak steekt, is ook deze dakserre in de meeste gevallen vergunningsvrij. “Het is verbazingwekkend, hoeveel licht en ruimte je creëert door alleen de uiterste punt 60 centimeter boven het dakvlak uit te tillen en zowel de voorkant als het dak van glas te maken,” aldus Mieke Schoch. Bij haar werd de eerste vergunningsvrije dakserre met VELUX dakramen geplaatst.

Onderhoudsarm
Het aluminium lijstwerk aan de buitenzijde van de dakramen is een onderhoudsarme oplossing. De buitenzijde hoeft nooit geschilderd te worden en de goten en ruiten aan de buitenzijde zijn eenvoudig van binnenuit schoon te maken. Voor optimaal wooncomfort is het ook mogelijk de dakramen volledig elektrisch te bedienen met een eenvoudig te gebruiken domotica toepassing.

Zonwering op maat
Wordt de daglichttoetreding in de zomer te veel, dan kunnen achteraf eenvoudig VELUX gordijnen en rolluiken worden geplaatst. Hiermee kan het daglicht worden gereguleerd of de warmte tot wel 95 procent worden tegengehouden. “Omdat de dakserre bij ons in de badkamer zit, zijn in de onderste drie tuimelvensters jaloezieën geplaatst, tegen de inkijk. Op alle ramen zijn elektrisch bediende VELUX buitenzonweringen geplaatst. Deze doen wonderen. Wanneer deze naar beneden zitten, wordt het in de zomer veel minder warm”, vertelt Schoch. “Maar door al dat glas komt de warmte van de zon in de winter wel lekker binnen. Dat scheelt weer met het verwarmen van de ruimte en dus ook op onze energierekening.”

Geslaagd resultaat na soepele verbouwing
De dakserre is in enkele werkdagen geplaatst. “Door de dakserre is zelfs zoveel ruimte ontstaan, dat we een groter bad konden nemen dan we oorspronkelijk van plan waren. We zijn bijzonder gelukkig met het resultaat. De badkamer is het mooiste en lichtste vertrek van het hele huis met het fraaiste uitzicht,” aldus Schoch.

Montage door vakmensen
De vergunningsvrije dakkapel en dakserre zijn conceptoplossingen. Een aannemer of VELUX montagepartner kan hierdoor de afwerking aan buiten- en binnenzijde aan de wensen van bewoners aanpassen. De vergunningsvrije dakkapel is veelal binnen één dag te monteren. Zijn er vanuit de gemeente speciaal vastgestelde welstandseisen voor een gebouw van kracht, is er sprake van een monumentaal pand of woningen die onder beschermd dorps- of stadsgezicht vallen, dan dient ook deze oplossing vooraf te worden voorgelegd bij de gemeente.

Meer informatie www.velux.nl/dakkapel en www.velux.nl/montage.

--///--

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep biedt al ruim 70 jaar toekomstgerichte productinnovaties met als doel een uitstekende energie-efficiëntie en de hoogste kwaliteit van leven onder een dak. Met deze nieuwe generatie geeft VELUX dit idee een nieuwe dimensie: meer daglicht – meer wooncomfort- minder energieverbruik. De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat.

De VELUX Groep bezit productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie.Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

--///--

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons via twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl