Verhinder inbraken via het dak

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 11-07-2013
Verhinder inbraken via het dak

De Meern, 11 juli 2013. Door het incident bij de Rotterdamse scholengemeenschap Ibn Ghaldoun is het weer actueel. Ook via het dak kan men ongewenst een gebouw of woning binnenkomen. Vaak wordt er bij inbraakwerendheid alleen gekeken naar ramen en deuren in de gevel, maar bij opklimbare situaties op het platte en hellende dak moet ook rekening worden gehouden met lichtkoepels en dakramen. In het Bouwbesluit staat duidelijk beschreven dat ook die inbraakwerend moeten zijn.

Wanneer we binnenkort weer op vakantie gaan is het belangrijk om op tijd inbraakwerende maatregelen te nemen. Naast het vergroten van het veiligheidsgevoel door post van de deurmat te laten halen, ‘s nachts rolluiken te sluiten en tijdsschakelingen op lampen in te stellen, is ook een goede beveiliging van ramen en deuren belangrijk. In veel situaties worden dakramen nog altijd buiten bereik geplaatst. Wanneer deze dakramen bij het verlaten van de woning worden afgesloten, bieden ze geen gelegenheid tot inbraak. Wanneer dakramen of lichtkoepels voor inbrekers door opklimming echter goed te bereiken zijn, bijvoorbeeld wanneer ze op de eerste verdieping of op een uitbouw worden geplaatst, is het verstandig om producten toe te passen die voldoen aan inbraakwerendheid en in aanmerking komen voor het Politiekeurmerk Veilig Wonen® (PKVW®).

Dakramen en lichtkoepels inbraakwerend maken
In het BouwBesluit staat duidelijk beschreven om welke ramen en deuren dit gaat. Wanneer u binnen bereik een nieuw dakraam wilt plaatsen, is het zelfs verplicht een dakraam te plaatsen die als compleet product in aanmerking komt voor het PKVW. De inbraakwerende VELUX tuimelvensters kunnen dan worden toegepast. Deze dakramen zijn standaard voorzien van inbraakwerende maatregelen, zoals extra hang- en sluitwerk en een roestvrijstalen glaslijst en zijn leverbaar met wit afgelakte of witte vochtbestendige kozijnen. Ze zijn door een officiële keuringsinstantie getest en voldoen daarmee aan weerstandsklasse 2, waardoor ze in aanmerking komen voor het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Dakramen in bestaande woningen die eenvoudig bereikbaar zijn en op dit moment niet in aanmerking komen voor het PKVW kunnen, door het toevoegen van speciale sloten, inbraakwerend worden gemaakt.

Inbraakwerende lichtkoepels plaatsen
Ook in een situatie waar oudere plastic lichtkoepels door opklimbaarheid bereikbaar zijn, is het verstandig om deze te vervangen door een inbraakwerende lichtkoepel. Alle VELUX lichtkoepels zijn direct onder de koepel voorzien van een extra glaselement met HR++ veiligheidsbeglazing en een verstevigde kunststof opstand die aan het dakbeschot wordt vastgeschroefd. Hierdoor zijn de lichtkoepels niet in zijn geheel te verwijderen. Dit zorgt ervoor dat alle vaste en ventilerende VELUX lichtkoepels zonder toevoeging van extra materialen, zoals een barrièrestang of rekwerk, voldoen aan weerstandsklasse 2. Hierdoor voldoen ze aan het BouwBesluit en komen ze in aanmerking voor het PKVW en kunnen dus ook in bereikbare situaties veilig worden toegepast.

-///-

Over Politiekeurmerk Veilig Wonen®
PKVW is ontstaan uit een initiatief van de politie om een standaard te ontwikkelen waarmee kan worden aangegeven of een woning aan bepaalde veiligheidsaspecten voldoet. Het belangrijkste doel is het aantal inbraken in woningen te verminderen. Het PKVW-certificaat wordt alleen afgegeven wanneer de gehele woning aan deze eisen voldoet.Een fabrikant kan aantonen dat een product in aanmerking komt voor het PKVW door een rapport van de inbraakwerendheidstest van de keuringsinstantie te overleggen of een KOMO-keurmerk, die de kwaliteit van bouwproducten aantoont. Ook het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) geeft veel informatie over producten in hun brochures en op de website www.politiekeurmerk.nl.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Meer informatie over Politiekeurmerk Veilig Wonen®: www.politiekeurmerkveiligwonen.nl.

Voor meer informatie over de VELUX Groep kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons via twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl