Vernieuwde VELUX rolluiken winnen iF Product Design Award

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 30-03-2012
Vernieuwde VELUX rolluiken winnen iF Product Design Award

De Meern, 30 maart 2012. De rolluiken van VELUX hebben een vernieuwd en strakker design, dat meteen wordt bekroond met de prestigieuze iF Product Design Award. VELUX rolluiken zorgen niet alleen voor warmtewering, verduistering, geluidswering en isolatie, ze verbeteren ook de energiebalans van een dakraam, zorgen ze voor privacy en een gevoel van veiligheid.

De iF Product Design Award is geïntroduceerd in 1953 en wordt jaarlijks toegekend door de iF International Forum Design. In de loop der jaren is de prijs uitgegroeid tot één van de meest prestigieuze Awards voor innovatief productdesign. Elk jaar ontvangt de iF meer dan 2.000 inzendingen voor producten uit ongeveer 37 verschillende landen. Alle inzendingen worden beoordeeld door gerenommeerde experts. De winnaars ontvangen het iF label als teken van uitstekende designkwaliteit.

De VELUX Groep sleept de Award in de wacht voor het vernieuwde ontwerp van de VELUX rolluiken. Die hebben een smallere cassette en slankere zijgeleiders. Dit maakt het geheel compacter voor een naadloze integratie in het dakoppervlak. Als het rolluik niet omlaag is, is het hele raamoppervlak vrij. Zo is de daglichtinval overdag en in de vroege avond optimaal. Daarnaast is de integratie van de zonnepanelen op de cassette geoptimaliseerd en is de aandrijving in de automatische versies sneller en stiller.

Warmtewerend of isolerend
Rolluiken bevorderen het binnenklimaat en beschermen tegen de elementen. Wanneer de zon sterker wordt kan de temperatuur in een gebouw door de zon flink oplopen. Door op een juiste manier gebruik te maken van daglicht, natuurlijke ventilatie en zonwering kan energie worden bespaard en tegelijk een comfortabel woon- of werkklimaat worden gecreëerd.

Door ramen en rolluiken op warme dagen overdag gesloten te houden, kan maar liefst 93 procent van de warmte worden tegengehouden. Hierdoor is minder energie nodig om de ruimte te koelen met bijvoorbeeld airconditioning. ’s Avonds kunnen de dakramen worden geopend voor natuurlijke koeling en ventilatie. Andersom werkt het ook. In de winter wordt 27 procent van de kou buiten de deur gehouden. Als bijkomend voordeel isoleert een VELUX rolluik ook geluid. Wakker worden door harde regen of hagel die tegen het raam tikt, zal dan niet meer gebeuren. De vernieuwde VELUX rolluiken worden medio april geïntroduceerd.

Meer informatie: www.velux.nl/rolluik

-///-

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Voor meer informatie en beeldmateriaal van kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern