Vliegende Hollander en Zauberflöte op Festival Midzomerschans

Persbericht geplaatst door Midzomerschans op 04-06-2013
Vliegende Hollander en Zauberflöte op Festival Midzomerschans

Over een paar weken, op zondag 23 juni, is het zover, dan barst op Texel het Festival Midzomerschans los, het Festival van de Vele Mogelijkheden. Dit jaar heeft de organisatie gekozen voor een ruimere opzet, met meer lokaties en een programma over meerdere dagen, het festival begint al op woensdag 19 juni.

Natuurlijk speelt Festival Midzomerschans zich voor een groot deel af op voormalig fort De Schans nabij Oudeschild, maar een groot aantal voorstellingen is ook te zien in Kaap Skil, museum voor Jutters en Zeelui. Daarnaast maakt het festival gebruik van de historische herberg De Zeven Provinciën en van de RK-kerk St. Martinus, beide ook gelegen langs de dijk bij Oudeschild.

In samenwerking met Sail wordt bovendien op woensdag 19 juni op de haven van Oudeschild de cantate De Vliegende Hollander uitgevoerd, aan boord van de klipper Stad Amsterdam.Dit stuk, in 1874 geschreven door de bekende Nederlandse componist Richard Hol, wordt uitgevoerd door projectkoor Par Hasard uit Delft, onder leiding van Johan Oomkes. Solisten zijn Hannah Ybeles Smit en Esther Huisman. Het stuk wordt begeleid door Rachel Vroom op piano.

Op het buitenterrein van Kaap Skil, aan de voet van molen De Traanroeier, vindt vervolgens op zaterdag 22 juni een opvoering plaats van Die Zauberflöte van Mozart, een productie van Hojotoho Zangstudio’s uit Monnickendam. Uitvoerenden zijn onder meer Jaap de Jonge als Papageno en Marieke Viveen als Königin der Nacht. De begeleiding is in handen van Gilbert den Broeder, de regie van Wiebke Göetjes.

Naast deze twee grote uitvoeringen op woensdag en zaterdag, omvat het programma van Festival Midzomerschans een keur aan kleinere, maar niet minder indrukwekkende uitvoeringen op zondag. Een volledig overzicht is te vinden op de website, maar bijzondere optredens zijn te verwachten van Divina Close Harmony uit Utrecht en van dichterscollectief Hongerlief/NV de Nieuwe Wanhoop uit Leiden. Ook wordt op het festival ’Wetlands’ gepresenteerd, het debuutalbum van countrygroep Joanna and the Horseflies, die door Texel werd geïnspireerd en werd opgenomen in de Schorrenkamer van hotel Prins Hendrik.

Het aanbod op Festival Midzomerschans varieert van country tot western, van poëzie tot drama en van Vlaamse tot Iraanse volksmuziek. Een volledig overzicht van deelnemers is te vinden op www.midzomerschans.nl.

Tijden en plaatsen:

woensdag 19 juni - De Vliegende Hollander op de haven van Oudeschild, 19.00 uur

zaterdag 22 juni - Die Zauberflöte op het terrein van Kaap Skil, 19.30 uur

zondag 23 juni - Festival Midzomerschans op meerdere lokaties, 10.30-18.00 uur

voor meer informatie: info@midzomerschans.nl of tel. 06-12765670 (Klarina Combé)