Volledige verwijdering CO2 uit atmosfeer maakt bijtelling onnodig

Persbericht geplaatst door Opmeer PR & Communicatie op 09-07-2012
Volledige verwijdering CO2 uit atmosfeer maakt bijtelling onnodig

Olivijn is een van de weinige stoffen die een verbinding aangaat met CO2. De olijfkleurige steensoort is de meest voorkomende delfstof op aarde. Olivijn komt voor op alle continenten en is makkelijk te delven. Als de stenen worden vermalen en uitgestrooid reageert het bij verwering met CO2. Wat er overblijft is zand.

Door deel te nemen aan het inkoopprogramma neemt de leaserijder zijn verantwoording voor de vervuiling. Maar het voorkomen van de bijtelling is natuurlijk een aantrekkelijk vooruitzicht. Het kan de leaserijder een besparing opleveren van honderden tot duizenden euro’s. Een garantie dat de fiscus akkoord zal gaan is er niet. Bij een negatieve beoordeling zal de stichting het besluit juridische aanvechten.

In de bijlage staan verschillende rekenvoorbeelden. Meer informatie en de kosten voor deelname aan het inkoopprogramma is te vinden op www.1atmosphere.euLeaserijders kunnen op een simpele manier hun bijdrage leveren aan een schoner milieu en de bijtelling terugbrengen naar 0%. Via de Haarlemse stichting 1Atmosphere kan iedere berijder van een leaseauto zijn CO2 uit de atmosfeer laten verwijderen door middel van de delfstof olivijn. De stichting heeft een inkoopprogramma opgezet op basis van deelname door particulieren en bedrijven. Voor gemiddeld € 294 per leaseauto per jaar kunnen deelnemers alle door zijn auto uitgestoten CO2 definitief laten verwijderen. Daarmee vervalt voor de fiscus de basis om nog langer de bijtelling toe te kunnen passen. De bijtelling is immers volledig gebaseerd op de CO2 uitstoot van auto’s.

Voor meer informatie, alleen voor de media:

Stichting 1Atmosphere, 023 – 542 27 76

Meer informatie over olivijn op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Olivijn