Vrijwilligerswerk in het buitenland profiteert van herstelle

Persbericht geplaatst door Be More op 17-02-2011
Vrijwilligerswerk in het buitenland profiteert van herstelle

Vrijwilligersorganisatie Be More ziet een sterk toenemende vraag naar vrijwilligerswerk. De negatieve invloed van de economische crisis en de onzekerheid op de arbeidsmarkt lijkt daarmee verdwenen. Be More stuurde in 2010 45% meer vrijwilligers richting Zuid-Afrika, Uganda en Malawi dan in 2009. Ook het aantal toekomstige aanmeldingen steeg met 12%.

In 2010 groeide Be More uit tot één van de grootste non-profit vrijwilligersorganisaties in Nederland. Hoewel er in 2009 sprake was van een crisisjaar, keerde vorig jaar het tij opeens. In totaal vertrokken in 2010 ruim 600 vrijwilligers naar Afrika om aan de slag bij lokale ontwikkelingsorganisaties. "Het is net of er van de een op de andere dag iets is gebeurd; de aanmeldingen stroomden ineens binnen", aldus Michel Groenenstijn, oprichter van Be More.

“We merken duidelijk dat bedrijven weer flexibeler zijn, en dat medewerkers weer sneller onbetaald verlof aan durven te vragen,” aldus Groenenstijn. In 2009 annuleerden regelmatig vrijwilligers wegens onzekerheid of hun baan er na het vrijwilligerswerk in Afrika nog wel zou zijn en ze het risico niet durfden te nemen.

Naast de werkende vrijwilligers, stappen de werkzoekende jongeren nu ook sneller in het vliegtuig, om na hun studie vrijwilligerswerk te gaan doen. “Ook hier merkten we een dip in 2009. Afgestudeerden gingen gelijk op zoek naar een baan en durfden niet eerst een tijdje weg te gaan. Nu merken we dat jongeren juist ervaring willen opdoen buiten Nederland en aan de gang gaan bij een kleinschalig lokaal ontwikkelingsproject. Ze doen ervaring op die ze in Nederland weer kunnen gebruiken, iets dat steeds belangrijker wordt,” aldus Michel Groenenstijn.

Ook in 2011 verwacht Be More te blijven groeien, en ruim 800 vrijwilligers te mogen verwelkomen.