Winnaars International VELUX Award 2012 geselecteerd uit record aantal inzendingen

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 16-07-2012

De Meern, 16 juli 2012. Een record aantal projecten dingt dit jaar mee naar de eerste prijs van de International VELUX Award 2012 voor architectuurstudenten. Aan de juryleden de zware taak om alle projecten te beoordelen en de winnaars te selecteren. “Wij zijn zeer verheugd met de overweldigende belangstelling voor het onderwerp daglicht in de architectuur. Het aantal registraties en inzendingen neemt bij iedere International VELUX Award toe, met dit jaar een record van 3262 studenten(teams) uit 79 landen die zich hadden geregistreerden 986 ingezonden projecten uit 59 verschillende landen,” aldus Per Arnold Andersenarchitect en hoofd van de afdeling Daylight, Energy and Indoor Climate Departmentbinnen de VELUX Groep.

De jury bestaande uit Brigitte Shim, hoogleraar aan de Universiteit van Toronto en directeur bij Shim-Sutcliffe Architects, Peter Stutchbury uit Australië, directeur van Peter Stutchbury Architecture, Juan Miró uit de VS, professor aan de Universiteit van Texas en directeur van Miró Rivera Architects en Per Arnold Andersen, heeft echt genoten van het doorkijken van de projectendie het belang van daglicht in de architectuur onderstrepen. Tijdens de jurybijeenkomst op 18 en 19 juni in Kopenhagen stemden de juryleden unaniem in met de benoeming van één eersteprijswinnaar, één tweedeprijswinnaar, twee derdeprijswinnaars en tien eervolle vermeldingen.

“We konden zien dat de studenten hard gewerkt hebben om hun idee te communiceren door middel van tekst en afbeeldingen. Er is zoveel tijd en aandacht in de projecten gestoken, waarbij de studenten niet alleen in staat zijn geweest om een conceptueel idee, maar ook de technische ontwikkeling op één pagina te communiceren. Het was zeer indrukwekkend,” vertelt Brigitte Shim, die tijdens de jurybijeenkomst werd verkozen tot juryvoorzitter.

Van de in totaal 986 ingezonden projecten voldeden 983 projecten aan de verplichte bestandsformaten en specificaties. Op de eerste dag van de jurybijeenkomst bekeken de juryleden alle 983 projecten individueel, waarna gezamenlijk een shortlist van 170 projecten werd samengesteld voor verdere discussie. Die lijst werd vervolgens ingekort naar 45 projecten en later naar 25, waaruit de winnaars en eervolle vermeldingen werden gekozen.

Alle studenten(teams) met een winnend project of eervolle vermelding zijn inmiddels persoonlijk op de hoogte gesteld en uitgenodigd aanwezig te zijn bij de prijsuitreiking die plaatsvindt in Porto, Portugal op 4 oktober 2012. De namen van de winnaars zullen tot aan de prijsuitreiking strikt vertrouwelijk worden behandeld. Hoe het totale prijzengeld van 30.000 euro wordt verdeeld blijft tot die dag het geheim van de jury.

De International VELUX Award wordt georganiseerd in samenwerking met de International Union of Architects (UIA). Bekijk de video van de jurybijeenkomst en meer informatie op http://iva.velux.com en www.facebook.com/Internationalveluxaward.

Bekijk de video van de jurybijeenkomst op: http://iva.velux.com/about_the_award/films/2012.aspx

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De opgebouwde kennis uit het project wordt gedeeld en vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

The Newsmarket
Op www.thenewsmarket.com/velux zijn videobeelden geschikt voor uitzending die dit persbericht ondersteunen. Maakt u voor het eerst gebruik van The Newsmarket, dan dient u zich eerst te registreren. Voor vragen kunt u contact opnemen via e-mail: journalisthelp@thenewsmarket.com.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern