Zonne-energie moet Japan redden

Persbericht geplaatst door RobertSpoelstra op 31-08-2012

Sinds de ramp met de kerncentrale bij Fukushima gelooft de Japanse bevolking niet meer in de veiligheid van kernenergie. Toch kan Japan (nog) niet zonder kerncentrales want zij wekken bijna 30% van de energie in Japan op. De aanhoudende protesten tegen het opstarten van de stilgelegde kerncentrales, lijken nu echter een versnelde ‘boost’ te geven aan zonne-energie.

Ruimte genoeg

Het grootste probleem met zonne-energie is dat er veel zonnepanelen nodig zijn om genoeg energie op te wekken. En waar vind je de ruimte om al die zonnepanelen neer te zetten? Laat dat in Japan nou net géén probleem zijn: ruimte zat! Japan staat namelijk vol met niet meer in gebruik zijnde industriegebieden en -complexen. Vooral in de gebieden die vorig jaar getroffen zijn door de tsunami en kernramp.

Twee vliegen in een klap

Door deze leegstaande gebieden om te toveren tot super zonne-energiecentrales, vang je twee vliegen in een klap: De leegstaande gebieden gaan weer geld opbrengen (o.a. door huur- en belastingopbrengsten) voor de lokale gemeenschap waardoor de lokale economie een impuls krijgt. En je kunt het tekort aan energie langzaam maar zeker aanvullen met deze nieuwe vorm van energie. Hetzelfde geldt uiteraard voor windenergie. Het rendement van zonnepanelen hoeft dus geen probleem op te leveren.

Eerste zonne-energiecentrales al in aanbouw

In Kawaminami is een lokaal gasbedrijf al begonnen met de bouw van een mega zonne-energiecentrale op een industriegebied dat al 47 jaar niet werd gebruikt. De centrale start in maart 2013 en moet het dorpje jaarlijks zo’n (omgerekend) €60.000 aan huur en €500.000 aan onroerend goed belasting opleveren. Toch een mooi extraatje voor de economie van Kawaminami dat het jaarlijks moet doen met een budget van zo’n €60 miljoen.

Ook bedrijven als Toshiba, Sharp en Softbank zijn begonnen (of beginnen binnenkort) met het bouwen van diverse zonne-energiecentrales in de prefecturen Tochigi, Miyazaki en Fukushima. Het zullen er nog niet genoeg zijn, maar het is een mooi begin van schone en veilige energie in Japan.