Zonnebril helpt je in slaap

Persbericht geplaatst door Jaap23 op 23-12-2016
euro-optics
Mediteren, kruidenthee, warme melk, schaapjes tellen. Als je de slaap niet kunt vatten probeer je van alles om toch maar in slaap te kunnen komen. Vooral als je de volgende ochtend weer vroeg naar je werk moet, is het een race tegen de klok. Mocht niets werken, dan kun je eens proberen om ‘s avonds een zonnebril te dragen. Dat adviseert de Canadese wetenschapper Glenn Landry die hier onderzoek naar heeft gedaan.

Verwar je hersenen

Als je niet in slaap komt, dan is de oorzaak meestal te vinden in de uren die hieraan vooraf gaan en niet wat je doet om in slaap te komen. Volgens de wetenschapper is het aan te raden om een zonnebril te dragen in de uren voordat je je bed in duikt. Landry zet zelf ’s avonds om acht uur (twee uur voor het slapengaan) ook zijn zonnebril op en ziet een merkbaar verschil. Door een zonnebril op te zetten, laat je je ogen geloven dat het nacht is en denken je hersenen dat het tijd is om te slapen. Hierdoor gaan je hersenen zich anders gedragen en kom je makkelijker in slaap wanneer je daadwerkelijk naar bed toe gaat.

Elektronica

Het licht van televisie, smartphones, tablets waar we heel de dag naar kijken, laten onze hersenen geloven dat het altijd dag is. Daardoor blijven ze in een actievere staat en gaan ze niet over naar de ‘nachtstand’. Door een zonnebril op te zetten, fop je je hersenen door ze te laten denken dat het al nacht is, ook al is het nog licht buiten. Misschien toch maar een aantal zonnebrillen inkopen voor het gezin met kerst, ook al is het winter?

Biologische klok

Jonge mensen zijn nog flexibel, maar vooral voor wat oudere mensen is een goed om de biologische klok zoveel mogelijk te volgen. Haal geen nachten achter elkaar meer door, sta ’s ochtends gewoon op tijd op en je zult al snel verschil zien, laat Teresa Liu-Ambrose weten.